DOPLŇTE SI MOTOROVÝ OLEJ

 

   Motorový olej plní v motoru hned několik funkcí, jako mazání, chlazení, těsnění a čištění motoru. Při plnění svých povinností proniká část motorového oleje do spalovacího prostoru, kde shoří s palivem. Dnešní moderní motory jsou dokonale utěsněné, takže ztráta oleje vytečením je nepravděpodobná, pokud nedojde k mechanickému poškození olejové vany. Spotřeba oleje je z technologického hlediska vyšší v době záběhu motoru, který se pohybuje od 5 000 – 20 000 km, v závislosti na způsobu jízdy. Po ukončení záběhu motoru se spotřeba oleje ustálí na konstantní hodnotě. Další zvyšování spotřeby oleje může být způsobeno opotřebováním motoru, používáním méně kvalitního oleje nebo přeplňováním olejové náplně nad požadovanou hodnotu.
 

 

 Motorový olej je potřeba kontrolovat častěji, než jsou současné výměnné intervaly a dle potřeby dolévat.

 

 

  Většina výrobců motorů uvádí v provozních návodech automobilu spotřebu motorového oleje od 0,6 do 1,0 litru na 1 000 km. V praxi bývá spotřeba oleje daleko nižší a pohybuje se na úrovni 0,1 – 0,25 litru na 1 000 km i níže. Přeplňované (turbdieselové nebo turbozážehové)  a naftové (vznětové) motory mají spotřebu oleje mírně vyšší, v porovnání s nepřeplňovanými zážehovími motory.
  

 

Pokud budeme předpokládat spotřebu oleje 0,1 litru na 1 000 km, po najetí 10 000 km je potřeba dolít 1 litr motorového oleje.

 

Interval výměny oleje by se měl u každého vozu dodržovat dle předpisu výrobce vozu - motoru, nebo individuelně upravit dle užívání vozu. V praxi to znamená, že jestliže máme vozidlo taxislužby, které má předepsaný interval výměny oleje 30 000 km, a jehož druh jízdy je převážně městský a na malé převodové stupně - řekněme 1. - 3. převodový stupeň, s velkou četností startů motoru, měl by provozovatel zkrátit interval výměny oleje řekněme na polovinu počtu předepsaných kilometrů, aby byla dodržena maximální péče o motor a jeho komponenty. Protože ve srovnání s "dálničním provozem" řekněme srovnatelným v západní evropě, odpovídá tento nájezd jako například 30.000 km po dálnici, né-li 40-50.000 km.    

 

Zkontrolujte si hladinu motorového oleje ve Vašem motoru!

                                                       

 

  • odstavte vozidlo na rovné ploše a vypněte motor

  

  • po vypnutí motoru chvíli počkejte (alespoň 5 minut) a až potom měřte hladinu oleje

   

  • vyjměte měrku oleje z bloku motoru, otřete ji dosucha a zasuňte zpět do otvoru pro měrku 

  

  • znovu vyjměte měrku a zkontrolujte hladinu oleje

  

  • pokud je nezbytné doplnění, sejměte víčko plnícího otvoru oleje a doplňte správný motorový olej (viz návod k obsluze automobilu)

  

  • po doplnění zkontrolujte hladinu oleje ještě jednou a v případě potřeby postup zopakujte

  

  • po dolití oleje nezapoměňte uzavřít nalévací otvor

  

 

 Pozor na přelití motorového oleje – dbejte, aby hladina oleje nepřesáhla horní rysku měrky, jinak hrozí poškození motoru!


DomůDomů

 

Hledat

Košík  

prázdný